Veiligheid gaat voor alles.
Als je roeit, roei je met je rug naar de vaarrichting. Lijkt een beetje eng in het begin, maar je leert het snel.
De stuur in een meerpersoonsboot heeft altijd de leiding over de boot en roeiers. Volg altijd ogenblikkelijk de commando’s van de stuur op. De commando’s die gehanteerd worden, staan in deze lijst.
De stuur zal ook altijd degene die op slag zit te waarschuwen voor een oploper die de stuur niet ziet.
In een eenpersoonsboot (C1, skiff of gladde 2 of 4) heb je geen stuur. Daarom is het belangrijk dat je na elke 3 slagen over je schouder in de vaarrichting kijkt of het veilig is. Even wennen maar ook dat leer je snel.
Belangrijkste voorrangsregels
Roei altijd aan de walkant
Beroepsvaart heeft voorrang (groot gaat voor klein) Dit zijn meestal schepen langer dan 20 meter. Deze zijn beperkt in hun manoeuvres en kunnen het schip niet snel stilleggen. Blijf uit de buurt en ga er vooral niet voor varen. Een dergelijk schip heeft voor de boeg vaak een dode hoek, waar de schipper je niet (goed) kan zien. Als jij zelf de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper jou ook niet! Stuurboordwal heeft voorrang Bij een gemarkeerde vaarweg, bijvoorbeeld een vaargeul (rode en groene tonnen) of een natuurlijke vaarweg (rivier/kanaal) heeft degene die strak stuurboordwal aanhoudt, voorrang.
Zeil gaat voor spier, gaat voor motor (Kleine) zeilschepen hebben voorrang op (door spierkracht aangedreven vaartuigen) roeiboten/kano’s, en deze hebben weer voorrang op (kleine) motorschepen. Dus: zeil gaat voor spier, gaat voor motor.
Motorschepen onderling Stuurboord heeft voorrang op open water zonder betonning. Bij tegengestelde koers wijken beide uit naar stuurboord. Zeilschepen onderling Stuurboord wijkt voor bakboord. Dit betekent dat degene die zijn zeil aan bakboord heeft staan, voorrang heeft over degene die zijn zeil aan stuurboord heeft staan. Loef wijkt voor lij Deze regel gaat op als zeilschepen elkaar kruisen en het zeil over dezelfde boeg hebben staan. Het schip dat aan de loefkant (waar de wind vandaan komt) ligt t.o.v. het andere schip, moet voorrang verlenen. Maar boven alles geldt: goed zeemanschap! Dat betekent dat je te allen tijde een aanvaring moet proberen te voorkomen.
Tips voor veilig roeien
Schepen die niet stuurboordzijde varen, moeten voor je uitwijken.
Maar vaar defensief. Je kunt een binnenvaartschip niet dwingen uit te wijken! Vaar niet in de dode (gezichts-) hoek van binnenvaartschepen. Tip: Zie je de schipper, dan kan de schipper jou ook zien
Vaar een duidelijke voorspelbare koers. Pas je snelheid aan de plaatselijke omstandigheden en vaarweggebruikers. Stop alleen als je zichtbaar bent voor andere vaarweggebruikers.
Het is verboden te roeien bij slecht zicht. Hou je aan de veiligheidsregels van onze vereniging.
Algemene vaarregels, varen doe je samen
Utrechthaven 1
3433 PN Nieuwegein
IBAN: NL42INGB0004431000
Lid KNRB 108